Posted by : Cikgu Siber Sabtu, 13 Ogos 2016

Satu lagi acara penting yang saya ingin sertai (tapi terlepas peluang) selain Leaps 2016 adalah pelancaran My Digital Maker dibawah inisiatif My Digital Movement oleh MDEC. Selaku GPB bagi sekolah-sekolah SGE kami dijemput untuk menyertai pelancaran program tersebut oleh PM seterusnya perlu hadir bermesyuarat penyelarasan pada petangnya. Namun, kerana perlu menguruskan hal-hal untuk majlis anugerah kecemerlangan sekolah termasuk satu sesi rehearsal, saya terpaksa berkorban untuknya. 

Pelancaran My Digital Marker merupakan satu gerakan baru dalam usaha kerajaan melahirkan generasi pencipta menerusi bidang perkomputeran. Ianya dilancar seiring dengan pengenalan matapelajaran baru untuk tahun 2016, Asas Sains Komputer. Mengenai ASK, saya terlibat secara langsung dengan program rintis MDEC bersama KPM dalam usaha menguji pendekatan terbaik dalam penerapan sulibus terbaru ini. Secara peribadinya, ASK merupakan satu subjek penting dalam era baru yang dapat memenuhi tuntutan semasa abad ke-21. 


Berikut merupakan video promo sewaktu program pelancaran dalam gerakan ini. Dua pelajar saya yang sedang saya latih untuk menghadapi satu pertandingan peringkat dunia juga muncul di dalam video promo ini. Laporan mengenai program tersebut boleh dibaca disini.


Leave a Reply

Subscribe to Posts | Subscribe to Comments

- Copyright © Cikgu Razif -C2R Official Blog- Powered by Blogger - Designed by razxxf -